Purimme Toyotan moottorin niin osiin kuin mahdollista. Ensiksi irrotimme venttiilikopan, joka sisältää nokka-akselit, ja sitten sylinterinkannen. Tämän jälkeen mittasimme moottorin iskutilavuuden työntömittaa apuna käyttäen. Ikävä kyllä aika ei riittänyt mittamaan kampiakselin kaulan soikeutta.
Kaava iskutilavuuden mittaamiseksi on: Ap x h x sylinterien lukumäärä, eli pohjan pinta-ala kertaa korkeus kertaa sylinterien lukumäärä.
Tässä tapauksessa oli kyseessä Toyotan nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka kokonais iskutilavuudeksi saimme 1,3 litraa.
Diesel- ja bensiinimottorit ovat ulkoisesti lähes saman näköiset, lukuunottamatta paria eroavaisuutta. Bensiinimoottorissa on sytytystulppa, dieselmoottorissa ei ole, tosin dieselmoottorissa on hehkutulppa, eikä sitä pidä sotkea sytytystulpan kanssa. Toinen eroavaisuus on lohkon rakenne, kun vertaa diesel- ja bensiinimoottorin lohkoja, huomaa että dieselmoottorin lohko on paljon jämäkämpi rakenteeltaan, syystä että se joutuu kestämään kovemmat puristus-suhteet ja lämpötilat.
Tässä moottorin osia, jotka purimme..
Sylinteriryhmä, jossa männät liikkuvat |
Mäntä, joka liikkuu sylinterissä |
Männänrenkaat, jotka tiivistävät männän sylinteriin. |
Kiertokanki, johon mäntä kiinnittyy |
Öljypumppu, joka pumppaa öljyä ympäri konetta öljynpaineen avulla |
Venttiilijousi, joka palauttaa venttiilin. |
Kampiakseli, pyörittää kampiakseleita, jotka liikuttavat mäntiä sylintereissä |
Nelitahtiottomoottorin toiminta
Tässä lyhyesti toiminta: 1. Imutahti = Imuventtiili aukeaa, mäntä lähtee alas, imee polttoaineseosta sylinteriin
2. Puristustahti = Mäntä lähtee työntymään ylös, imu venttiili sulkeutuu, mäntä puristaa
seoksen kasaan
3. Työtahti = Kasaan puristunelle seokselle annetaan kipinä sytytystulpasta, ja tapah-
tuu räjähdys, joka työntää mäntää alas, liikuttaen kampiakselia. Tämä
on ainoa vaihe kun moottori muuttaa energiaa liike-energiaksi.
4. Poistotahti = Pakoventtiili aukeaa ja mäntä työntyy ylös, poistaen pakokaasut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti