maanantai 5. marraskuuta 2012

Rengastyö harjoitus

Rengastyö harjoitus

Rengaskone 
Ensiksi tyhjensin renkaan ottamalla renkaan sielun pois.

 Sitten painelin rengaskoneella renkaan reunat alas.

 Rengas nostettiin rengaskoneelle.

Kankesin renkaan reunat ylös rengasraudalla ja rengaskoneella otin renkaan pois vanteelta.

 Kun rengas oli pois vanteelta, laitoin kumiin rengasrasvaa
Rengasrasva 

Tämän jälkeen laitoin renkaan takaisin vanteelle.

Kun rengas oli kasassa, pumppasin renkaan ja laitoin sielun takaisin.







Renkaan tasapainotus

Laitoin renkaaseen oikean kokoisen tasapainotusholkin, poistin vanhat painot ja nostin renkaan koneelle. Laitoin renkaaseen lukituspalikan. Sitten mittasin renkaaseen painojen paikat, laitoin kuvun alas ja kone laski painot.


Sitten kone näytti painojen määrät ja laaseri paikan.


Laitoin 5 gramman painot ja laskin kuvun, kone laski uudestaan ja..

.. rengas on tasapainossa.

Pyörien tehtävä ajoneuvossa

Pyörien tehtävä on vähentää kitkaa ajon aikana ja täten mahdollistaa auton liikkuvuus. Jos kuvitellaan että auton ajopyörät olisivat neliskanttiset, olisi ajoneuvon hyötysuhde erittäin huono, vaikka eivät ne silloin olisi enään ajo"pyörät"..

Renkaat kuluvat ajon aikana ja sen voi nähdä renkaan urasyvyyksistä. Laki on määrännyt että 1,6mm on renkaiden vähimmäis- urasyvyydet. Suositellut vähimmäis- urasyvyydet on 3,2mm.

Rengaspaineet

Rengaspaineet ovat oleellinen osa ajomukavuutta. Rengaspaineet on ilmoitettu ajoneuvon ohjekirjassa ja niitä kannattaa noudattaa. Liian matalat/ korkeat rengaspaineet aiheuttavat renkaan ylimääräisen kulumisen. Liian suurissa rengaspaineissa on vaarana myös renkaan räjähtäminen.

Renkaiden kulumiseen vaikuttavat myös renkaiden asentokulmat.

Epätasapainoinen rengas vaikuttaa ajossa ajomukavuuteen, ohjaukseen ja näin myös turvallisuuteen. Epätasapainoinen rengas voi täristää ja alkaa puoltamaan puolelle tai toiselle.


Työstä opittiin miten vaihdetaan uudet kumit vanteille, sekä renkaat tarkoitusta ajoneuvossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti