keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Volvon moottorin käyntihäiriö

Volvo V70 oli jo aikaisemmin ollut huollettavana käyntihäiriöstä johtuen, mutta vika ei ollut ratkennut. Autoon oli jo aiemmin vaihdettu lamba-anturi, joka ei kumminkaan ollut syy vikaan.

Aloimme tutkimaan toisioilmapumppua, joka oli mahdollinen vian aiheuttaja. Toisioilmapumppu pumppaa ilmaa auton pakoputkeen käynnistysvaiheessa, jotta auton katalysaattori lämpenisi nopeampaa ja näin olisi toiminnassa varhaisemmin. Irrotimme toisioilmapumpun ja huomasimme, että se oli täynnä kondensio vettä, jonka olisi määrä poistua pumpun pohjassa olevasta reijästä. Mutta tässä mallissa ei reikää ollut kondensio veden poistumiselle.. Huonosti suunniteltu!

Irrotimme autosta myös toisioilmapumpun alipaineventtiilin, jolla säädellään pumpun ilman pääsyä pakoputkeen. Myös tässä kyseisessä venttiilissä oli vikaa. Se vuosi, joten ilma pääsi virtaamaan läpitse pakoputkeen, sekoittaen auton lamba-anturit totaalisesti.

Nyt tilapäisenä ratkaisuna, otimme alipaineventtiiliin pois toiminnasta tukkimalla sen, jotta ilma ei enää pääsisi virtaamaan pakoputkeen.

Teimme lopuksi vielä pakokaasutestin, jonka Volvo tällä kertaa läpäisi! Vika löydetty, mutta vain tilapäisesti korjattu. Mikäli auton haluaa alkuperäiseen toimintakuntoon, täytyy hankkia uusi alipaineventtiili ja toisioilmapumppu.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti