torstai 22. elokuuta 2013

Moottorinohjainlaitteen anturit


Mittasimme Ford Fiestan moottorinohjainlaitteen eri antureita Break-out boxin (kuvassa musta mötikkö oikealla) ja oskiloskoopin avulla.

 
Ford Fiestan moottorinohjainlaitteen sähkökaavio

Seuraavaksi oskiloskoopin näyttämää "käyrää" auton eri antureiden jännitteistä.


 
1. sylinterin diesel ruiskutussuutimen jännite käryrä, josta näkee esim. ruiskutusajan ja ruiskujen määrän.


Ruiskutussuutin antaa maantie ajossa kolme ruiskutusta yhden työtahdin aikana: 1.Esiruiskutus, 2.Pääruiskutus ja 3.jälkiruiskutus. Seoksen jakaminen muutamaan ruiskutus kertaan mahdollistaa sylinterissä paineen säilyttämisen pitemmäksi aikaa, jolla taas saavutetaan paremmat teholukemat ja sen myötä parempi hyötysuhde seosta lisäämättä. Ohjainlaite kontrolloi ruiskutuksia kierrosluvun mukaisesti, mitä korkeampi kierrosluku, sitä vähemmän ruiskutus kertoja. Seos määrä pysyy kuitenkin samana, ruiskutus kerroista riippumatta.

1. sylinterin diesel ruiskutussuutin korkealla kierrosluvulla antaa vain yhden pitkän ruiskutuksen.






Turbon hukkaportin pulssisuhde ohjattu ahtopaineen ohitusventtiili

Aina kun hukkaportin anturille annetaan jännitettä, sulkeutuu hukkaportin venttiili ja pakokaasut ohjataan pyörittämään turboahtimen pakopuolen turbiinia, joka akselin välityksellä pyörittää imupuolen turbiinia, jolla saadaan imusarjaan alipaineen sijasta ylipaine (turbon toimintaperiaate). Pienillä kierrosluvuilla ei anturille tule jännitettä, jolloin venttiili on suljettu ja pakokaasut virtaavat pakopuolen turbiinin ohitse.

Polttoaineen jakeluputken paineanturin signaali

Annostelee paineen suuttimille sopivaksi.


Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin signaali käyrä

EGR-järjestelmän, eli pakokaasujen takaisinkierrätys-järjestelmän venttiili, joka säätelee kuinka paljon EGR päästää pakokaasuja imusarjaan. EGR:llä saavutetaan moottorin pienempi käyntilämpötila, kun osa hapesta korvataan jo palaneella tuotteella. Kun kaasu laitetaan pohjaan, sulkeutuu pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili ja EGR kytkeytyy pois päältä.

Imunokka-akselin asentotunnistimen signaali käyrä
Imunokka-akselin asentotunnistin, tunnistaa nokka-akselin asennon.



EGR-jäähdyttimen ohivirtausventtiilin anturin signaali käyrä
Jos pakokaasut ovat tarpeeksi viileitä, ohitetaan EGR-jäähdytin sulkemalla ohivirtausventtiili antamalla jännitettä anturille.

Polttoaineen lämmittimen anturin signaali käyrä

Polttoaine esilämmitetään tarpeeksi lämpimäksi, jolla helpotetaan itsesytytystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti