maanantai 25. marraskuuta 2013

Citroen Xantia lämmityslaitteen kennon vaihto, oppinäytetyö


Citroen Xantia lämmityslaitteen kennon vaihto

1      1.         Johdanto

Tämä teksti käsittelee lämmityslaitteen kennon vaihtoa Citroen Xantiaan. Lämmityslaitteen tehtävä on kierrättää kuumaa jäähdytysnestettä kennon läpi, jonka läpi taas puhalletaan ilmaa, jolloin ilma lämpenee. Jos kenno on rikki, eli useimmiten revennyt, valuu ja roiskuu kuumat jäähdytysnesteet väärään paikkaan ja näin auton lämmitys lakkaa toimimasta. Valitsin lämmityslaitteen kennon vaihdon tekstin aiheeksi, koska työ on harvinainen ja haastava, ainakin kyseiseen automalliin, eikä työstä paljoa tietoa ole saatavilla. Tavoitteena on antaa lukijalle hieman suuntaa, kuinka työ tapahtuu. Työssä selostan yksityiskohtaisesti jokaista työvaihetta.

2      2.              Työn valmistelu

Sain tehtävänannon asiakkaalta, jolla oli hajonnut Citroen Xantiasta lämmityslaitteen kenno. Tarkoituksena oli saada auton lämmitys toimimaan. Ohjeistusta ei juurikaan ollut, koska tätä ei ollut opettajakaan ennen tehnyt. Suunnittelin kojelaudan purkamista ja tämän jälkeen irrottamista. Työvälineinä palveli työkalu pakki. Tässä työssä ei juurikaan ollut turvallisuus- tai terveys riskejä, mutta silti päälläni oli työhaalari ja turvakengät, kaiken varalta.

3      3.             Työn toteutus


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg0KXYEAmZk_rGZBmYqxdewuQljWxOZsxLJY40UDJanbId_j5G9RYc0pG8KwUd7Jb-hyXXgXuKvvhAw8x5qp-erhXZKRAtDWqo8PJLBUh152LJVfSg5IfAbtTqJk6HnnQU-fnzixN8ZGmo7/s640/blogger-image-308563025.jpg 



















Tekstiruutu: Kuva 1. Auton ilman kojelautaa



Työ tapahtui Tampereen seudun ammattiopiston Ajokinkujan toimipisteessä, viime keväänä. Ensiksi purin kojelaudasta ylimääräiset (kuten radion, ratin, mittariston, ilmakanavien läppien säätimet), pääasiallisesti ruuvimeisselin ja räikän kanssa, jotta sain kaikki kojelaudan irrottamiseen vaadittavat pultit ja mutterit esille, joita oli kojelaudan takana, konetilassa ja ohjaamon jalkatiloissa. Kun kaikki oli purettu ja pultit / mutterit avattu, lähti kojelauta näppärästi irti, paljastaen johto sekamelskan (kuva 1) ja lämmityslaitteen kotelon (kuva 2). Avasin kotelon ja irrotin lämmityslaitteen kennon (kuva 2)  ja siihen liittyvät jäähdytysnesteletkut.



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiVx4bcBCrzcR__IVC6bMJ-NNisT9GEFpmGp7UwiBJh0pQCX7NWSshB9O7XwVb3UXHbQoF8vDZNLTTQI8_OIKsOZmE8oUN1O7XglY5WuV1n0Xt5MoNTuWOj1m25qD6CRYnbmZ3Wd22C9qVE/s640/blogger-image--572007452.jpg



Tekstiruutu: Kuva 2. Lämmityslaitteen kenno (vas.)  ja kenno kotelo (oik.)













Pieni ongelma tuli vastaan. Jäähdytysnesteletkujen kumitiivisteet olivat turvonneet ja ne jouduttiin korvaamaan ohuemmilla hetken taistelun jälkeen. Vaihtaminen kävi helposti ottamalla vain vanhat tiivisteet sormin  letkun päästä pois ja laittamalla uudet tilalle.

Sitten alkoikin hankalin vaihe, eli kokoaminen. Uusi kenno istui vanhan paikaille oikein näppärästi, kunhan oli ottanut kennon kuljettamisessa suojanneen muovin kennon pohjasta irti. Letkuja sai painaa todella kovaa kiinni, että asettuivat. Pultit ja mutterit löysivät yksitellen paikkansa auton kojelaudasta, mutta kun kiinnitin ilmakanavien läppien säädinkoneistoa, taittui yksi vaijeri käyttökelvottomaksi, ja näin ei ulkoilma/sisäilma läppä enää toiminut. Lukitsimme läpän ulkoilman kierto asentoon.

 4.  Palaute ja työnarviointi

Sain positiivista palautetta niin opettajalta, kuin asiakkaaltakin. Asiakasta ei harmittanut rikki mennyt vaijeri, koska se on aikalailla merkityksetön. Onnistuin mielestäni työssä ihan hyvin, koska asiakas oli tyytyväinen ja vika saatiin korjattua. Ensi kerralla olen varmasti varovaisempi kaikkien herkkien vaijerin kanssa, etteivät taitu saman lailla.

Uutta tässä oppi aivan varmasti, koska tämä oli ensimmäinen kojelaudan purku työni, jossa tuli tutuksi auton jäähdytysnesteen kierto, kojelaudan kiinnitys, eri komponenttien sijainti autossa ja paljon muuta.

5         5.    Päätäntä

Työ sujui oikein mallikkaasti, koska palaute oli positiivista, kenno tuli vaihdettua ja vika korjattua. Ongelmia tuotti hieman turvonneet kumitiivisteet ja herkät vaijerit. Ensi kerralla olen varovaisempi vaijerien kanssa.
Tekstin kirjoittaminen sujui ihan hyvin. Tekstiä tuli sujuvasti, eikä ongelmia juuri ollut. Onnistuin aihe päättämisessä. Enemmän olisi voinut olla yksityiskohtia, mutta työstä on jo sen verran aikaa, ettei kaikkea pysty muistamaan. Työstä oli ihan mukava kirjoittaa, koska haluan jakaa tietoa työstä, kun sitä ei ole hirveästi saatavilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti