Karkeasti Diesel moottorit voidaan jakaa kahteen kastiin, esikammio ruiskutus, ja suoraruiskutus. Dieselissä on sytytystulppien sijasta, hehkutulpat, jotka esilämmittävät palotilaa ja näin helpottavat kylmä käynnistystä.
ESIKAMMIO RUISKUTUS:
+Pehmeä käynti
+Hiljaisempi
+Hidas palotapahtuma
-Huonompi hyötysuhde
-Pienet palopaineet
SUORARUISKUTUKSEN HYÖDYT:
+Korke hyötysuhde
-Raskas rakenne
-Kova moottorin ääni
-Nopea palotapahtuma
Dieselmoottoreiden polttoaineen ruiskukseen tullut monia muutoksia. Ensiksi oli rivipumppu (esim. traktoreissa), jakajapumppu, ruiskupummpu ja nykyinen common rail ruiskutus, eli suomeksi yhteispaineruiskutus.
Diesel moottoreissa on erittäin tärkeää polttoaineen suodatus, koska koko ruiskutusjärjestelmä on erittäin hienomekaaninen laite.
Polttoainekierron komponentit ja tehtävät (common rail):
-Polttoainesäiliö, polttoaineen säilytys
-Polttoaine suodatin, suodattaa epäpuhtaudet pois polttoaineesta
-Polttoaineen siirtopumppu, siirtää polttoaineen korkeapainepumpulle. Siirto pumppu voi olla sähkötoiminen ja mekaaninen.
-Sähköinen pysäytysventtiili, pysäyttää tarvittaessa polttoaineen kierron, esim. onnettomuuden sattuessa
-Korkeapaine pumppu, nostaa polttonesteen paineen tarvittavan suureksi ruiskutuspaineeksi.
-Rail putki, varaa korkeapaineisen polttonesteen ja jakaa valmiiksi suuttimille.
-Rail putken painetunnistin, kertoo moottorinohjainlaittelle, kuinka kauan suutinta täytyy pitää auki.
-Paineen säätö venttiili, pitää Rail putken paineen oikeana, ja laskee tarvittaessa painetta takaisin virtaukseen.
-Ruiskutussuutin, ruiskuttaa polttonesteen palotilaan.
-Polttonesteen jäähdytin, jäähdyttää korkeapaineessa olleen kuuman polttonesteen.
-Polttonesteen esilämmitin, lämmittää hieman polttonestettä, jotta dieselöljyn parafiinit pysyvät notkeina.
Miksi polttoaine järjestelmä tarvitsee kaksi pumppua..?
Toinen pumppu siirtää poltto ainetta korkeapaine pumpulle, joka luo korkeapaineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti