tiistai 21. elokuuta 2012

Tässä harjoitustyössämme on tarkoituksena selvittää kuinka auton jarrujärjestelmä toimii ja mitä se sisältää.

1. Jarrunestesäiliö

-Pitää sisällään jarrunesteet.

2. Jarrutehostin ja jarrutehostimen alipaineletku

*Kuvassa jarrutehostimen alipaineletku, joka lähtee itse jarrutehostimesta
-Jarrutehostin nimensä mukaisesti tehostaa jarrutusta, välittämällä suuremman voiman jarrupääsylinterin mäntiin, mitä itse kuljettaja saisi aikaan.
-Alipaine letku kuljettaa alipaineen jarrutehostimelle alipainepumpulta.

3. Jarrupääsylinteri


*Kuvassa jarrupääsylinteri jarruneste säiliön alla
-Jarrupoljinta painaessa, jarrupääsylinterin männät työntävät jarrunestettä auton jarrupiireihin.

4. ABS-hydrauliyksikkö

-Vastaanotta signaaleja ABS-moduulilta ja säätelee jarruja hydraulipaineen avulla.

5. Pyörännopeustunnistin

-Lähettää signaaleja joka pyörältä ABS-modulille, joka puolestaan säätää esim. jarrupaineita tämän mukaan.

6. Jarrusatula

-Jarrusatula pitää sisällään jarrusylinterien männät, jarrupalat ja liukutapit.
-Jarrusatula puristaa jarrumäntien avulla jarrupaloja jarrulevyä vasten, muuttaen liike-energian lämpö energiaksi kitkan avulla.
- Jarrulevyt kuumenevat jarrutuksessa paljon (jopa yli 700 celsius asteeseen) joten jarrujen pitää viilentyä mahdollisimman nopeasti. Sitä varten on kehitelty monia eri ratkaisu vaihtoehtoja, kuten:

Ontto jarrulevy (yleisempi autoissa)

tai

rei'itetty jarrulevy (yleisempi moottoripyörissä)
Tai mahdollisesti jarrulevyt eivät ole mitenkään tuuletut, vaan kokonaan valurautaa, kuten on yleistä vanhemmissa autoissa.

7. Jarrusylinteri

*Kuva rumpujarrun jarrusylinteristä.
-Jarrusylinterin männät työntävät jarrukenkiä jarrurumpua vasten (rumpujarrussa).
-Jarrusylinterien jarrumännät työntävät jarrupaloja jarrulevyä vasten (levyjarrussa).

8. Jarruletku

-Jarruletku välittää jarrunesteen jarrusylinteriin.
-Jarruneste työntää jarrumäntiä jarrupaloja vasten ja jarrupalat työntyvät jarrulevyä vasten
(levyjarrussa).
-Jarruneste työntää jarrumäntiä jarrukenkiä vasten ja jarrukengät työntyvät jarrurumpua vasten (rumpujarru).

9. Jarruputki

-Kuljettaa jarrunesteen jarruletkuille.

10. Jarrupalat

-Jarrupalat jotka työntyvät jarrulevya vasten, muuttaen liike-energian lämpöenergiaksi.

11. Seisontajarrun mekanismi

-Työntää jarrukenkiä jarrumpua vasten, estäen renkaan liikkumisen, kun vetää seisontajarruvivusta.

12. Seisontajarruvaijerit

-Yhdistää seisontajarruvivun ja seinsontajarrut.

13. Jarrurumpu

- Pitää sisällään jarrukengät, jotka työntyvät jarrurummun sisäreunoille, kun jarrua painetaan.

*Tässä kuva jarrurummun sisällöstä, eli jarrukengistä

14. Jarrunesteet

Jarrunesteitä on montaa sorttia: DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5,1. Yleisin jarruneste on autoissa luultavasti DOT 4. DOT 5 jarruneste on silikonipohjaista ja myös erittäin harvinaista. DOT 5 jarrunestettä ei voi sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. Ainoat jarrunesteet mitä voi keskenään sekoittaa ovat DOT 4 ja DOT 5,1. Jarrunesteiden vaihtamisajan suositus on noin 1-2 vuotta, riippuen autosta. jos jarrunesteen sekaan pääsee edes MUUTAMA prosentti vettä, menevät jarrut toimintakyvyttömiksi, koska jarrunesteen kiehumispiste putoaa huimasti.

1 kommentti: