maanantai 10. syyskuuta 2012

Ohjaus


Tehtävänä oli kuvata ohjaukseen liittyvät osat.

1. Ohjausakseli

Ohjausakseliin liittyy ohjauspylväs ja ohjausakseli pitää sisällään ohjausvaihteen. Ohjausakselin päässä on raidetanko ja raidetangon päät.

2. Ohjauspylvään putki

Ohjauspylvään putki liikuttaa ohajusvaihdetta

3. Ohjauspylvään asennon säätövipu

Ohjauspylvään asennon sääntövivulla voi säätää ratin asentoa

4. Kokoonpainuva akseli ja ristinivelliitäntä

Kolarin sattuessa akseli antaa periksi ja painuu ohjauspylvään sisään. Ristinivelliitännällä liitetään ohjauspylväs ohjausvaihteeseen.

5. Ohjauspylvään joustoliitos

Ohjauspylvään joustoliitos nimensä mukaisesti joustaa kolarin sattuessa, kuten myös ohjauspylvään putki, kolarin sattuessa.

7. Raidetanko

Ohjausakseli liittyy raidetankoon ja raidetanko liittyy raidetangon päähän.

8. Raidetangonpää

Raidetangonpää liittyy raidetankoon.

Ackermannin periaatteen mukainen ihannevierintä ohjauksessa

 Rudolf Ackermannin kehittämä periaate ihannevierintään ohjauksessa. Tässä omat luonnokseni aiheesta.

 

Camper-kulma

Kuva luultavasti selittää mikä on pyörien camper-kulma. Se voi joko olla positiivista tai negatiivista.

Caster-kulma

Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti