Auton sähkölaitteisto
Nykypäivän autot ovat melkein kuin tietokoneita, täynnä elektroniikkaa.. Yleisimmät viat autoissa ovat ehkä sähköviat. Luettelen tähän auton laitteistoa jotka eivät ilman sähköä toimi:
-Keskuslukitus
-Valot
-Sähköinen luukkujen avaus
-Äänitorvi
-Starttimoottori
-Lämmitys
-Äänentoistolaitteet
-Lasinpesimet
-Lasinnostimet
-Lasinlämmittimet
-Perutuustutka
-Penkinlämmittimet
-Penkinsäätimet
-Tupakansytytin
-Turvatyynyt
-Turvavöiden tunnistimet
-ABS/ESP järjestelmät
-Sähköinen ohjaustehostin
-Ajonhallintajärjestelmä
-Ajotietokone
-Navigaattori
-Laturi
-Pesulaitteet
-Sähköisesti toimiva jousitus
-Mittaristo
-Varashälytin
-Virtalukko
-Ilmastointi
-Kattoluukku
-Moottorinohjausjärjestelmä
-4-vetojärjestelmä
-Avoauton katto
-Hybridimoottori
-Alustansäätö
-Automaattivaihteisto
-Sähköautojen voimansiirto
-Sähkömoottori
-Peiliensäätö
Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa
-Moottorinohjainlaite
-Mittaristonohjainlaite
-Jarrujen ohjainlaite
-Turvatyynyjen ohjainlaitteet
-ABS/ESP ohjainlaite
-Ohjaustehostimen ohjainlaite
-Lisälämmittimen ohjainlaite
-Ilmastoinnin ohjainlaite
-Mukavuusjärjestelmien ohjainlaite (sis. penkit, polkimet)
-Ovien ohjainlaite (3-5kpl)
-Valojen ohjainlaite
-Sähköpääkeskus
-Gateway
Lista on lähes loputon
Jännite (U)
Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välistä elektronimäärään epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.
Nimellisjännite kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa.
Lähdejännite tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12,2V (huom. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V)
Napajännite tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdejännite on 12,3 volttia ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä, napajännite putoaa 12 volttiin.
Jännitteen mittaaminen
Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa. Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM-liitäntään ja punainen johdin liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli. Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V
Virta (I)
Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimella suljettu virtapiiri. Sähkövirran tunnus I ja yksikkö A (ampeeri).
Tasavirta (Direct current, DC)
Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuollella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, vaan virta pysyy kokoajan samansuuntaisena.
Vaihtovirta (Alterning current, AC)
Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuvat. Yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.
Virran mittaaminen yleismittarilla
Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin. Punainen johdin pistokkeeseen "A" max. 10A
Kytkin kohtaan -A. Mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan.
Resistanssi (R)
Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiirin lisätään vastuksia tai jokin virtapiiriin osista on esimerkiksi hapettunut, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.
Resistanssin mittaus
Musta johto COM-porttiin, punainen johto Ω-pistokkeeseen. Kytkin kohtaan -Ω. Mittari kytketään rinnan mitattavan kohteen kanssa.
Mitattava kohde pitää olla virraton, kun resistanssia mitataan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti