Kytkentäkaaviot & rele
Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen /Wiring diagrams
Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esim. moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.Kytkentä kaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin
Napojen merkinnät
30=akun +napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa
ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa
31=akun miinus-napa
Rele
Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet.Tässä yhdenlaiset auton jarru- ja sumuvalo kytkennät
Jarruvalot: Kun jarrupoljinta painaa, virtapiirin kytkin sulkeutuu ja virtapiiristä tulee suljettu. Virta lähtee akulta, menee sulakkeen kautta, jarru valojen polttimoiden kautta maihin, eli auton koriin, joka on = akun miinus napa.
Sumuvalot: Kun sumuvalo kytkimiestä kytketään valot päälle, sulkeutuu ennen relettä oleva kytkin, sulkien virtapiirin, jolloin virtalähtee akulta, kulkien akun käämin lävitse, joka synnyttää magneettikentän. Releen käämin synnyttämä magneettikenttä käyttää releen kytkintä joka sulkee sumuvalojen virtapiirin, jolloin sumuvalot syttyvät, kun virta kulkee polttimoiden kautta.
Sulake
Sulake=Varoke=FuseVaroke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.
Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle plus napaa.
Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta.
Esim.
Virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti